Educació i procés d'ensenyament-aprenentatge

Diversitat


La diversitat de l'alumnat és una realitat als centres educatius i el professorat ho ha d'assumir com una situació normal, fent una atenció personalitzada i fent pràctiques d'inclusió.
Hem de tenir molt clar que cada alumne és únic i per tal el fa diferent de la resta, i al contrari del que se sol dir, això és genial, perquè que avorrida seria la vida si tots fóssim iguals!! 
Aquesta diversitat pot ser pel seu origen, cultura o simplement perquè tingui unes necessitats especials, per tant el treball que té el professor/a l'ha de tenir molt clar: intentar que tots els alumnes estiguin còmodes dins la seva aula i sobretot, no fer cap tipus d'etiquetatge ni discriminació.

Motivació

Un dels papers fonamentals del professorat és la motivació cap als alumnes. A la nostra aula, possiblement ens troben alumnes que tenen un ritme d'aprenentatge diferent, amb capacitats diferents, maneres d'aprendre diferent.
Per tant, que ha de fer el professor? Ha d'intentar fer-li vora i remarcant en el que és bo i se li dóna molt bé (com per exemple dibuixar, fer còmics..etc) i del que va més fluix, dir-li que pot millorar una mica poc a poco, al seu ritme, però no només dir-li el que està malament, ja que als adolescents els hi agrada i li puja l'autoestima que li reconeguin les coses que fan bé, perquè tenim la tendència a només dir el que fan malament.

Treball cooperatiu

Avui en dia als centres cada vegada més s'està implantant el treball cooperatiu el qual crec que és una manera molt bona d'aprendre i assomir els coneixements adquirits i els continguts explicats a classe, així com també d'agafar congiança amb la resta de companys.
Gràcies al treball en grup, cadascú dels alumnes pot aprendre de l'altre i beneficiar-se de l'habilitat més bona de cadascú així com poder compartir els coneixements. També, treballant cooperativament sortim de la dinàmica de només el professor explicar sinó que es treballa la capacitat de reflexionar i resoldre problemes o conflictes.
D'aquesta manera, aprenem a escoltar als altres i a acceptar que no tothom pensa com tu ni fa les coses de la mateixa manera i que seran igualment vàlides i com hem parlat a la imatge de la diversitat, es treballa enèrgicament la inclusió.

Interès

Aquesta imatge, la qual m'agrada molt, és el que constantment estem fent incís durant el màster, que per a mi és molt important ja que hem de conèixer als alumnes, i per tant, que el professor mostri interès cap als seus alumnes.
El professor ha de ser proper, ha de conèixer als seus alumnes, s'ha d'interessar per ells, si es dóna compta que repetidament per exemple un alumne té un comportament diferent o canvia la seva actitud, aprofundir i intenar esbrinar que li succeeïx.
I aquí és on entraria el paper d'escola-familia, ja que en tot moment el que volem és el millor per als alumnes i per això, hem de conèixer el que hi ha darrere perquè possiblement en alguns casos ens ajudarà a entendre millor a l'alumne i posar remeis o ajudes perquè l'aprenentatge i l'estança al centre sigui el millor possible.

Feedback

L'ensenyament no és un acte unidireccional, sinó que pot ser bidireccional. Això vol dir que no només els alumnes aprenen dels professors sinó que és una cosa recíproca, així com els alumnes entre ells.
Feedback/retroalimentar per tant, consisteix en el que el professor o alumne proporciona a l'alumne o company, informació que millorarà el seu aprenentat-ge.
Com també hem vist a una de les assignatures del màster, un exemple on actualment no es treballa el feedback i hauria de canviar és a l'hora de corregir els exàmens. Que un professor posi en vermell què està malament, interrogants o simplement encerclant una paraula no li proporciona cap informació a l'alumne. 

Connexió amb les noves tecnologies

La implantació de les noves tecnologies al centre i a les aules està a l'ordre del dia. Hem de reciclar-nos i adaptar-nos, ja que estem veient que actualment tota la informació es treu d'internet per tant, hem de promoure l'ús d'aparells electrònics a classe però sempre amb seny.
Una de les mesures que s'estan adopten és treure els llibres de texts i fomentar l'ús dels chromebooks o tablets per treballar els continguts dins sa classe i crec que és una molt bona alternativa, ja que si expliquem als alumnes la seva funció i tot el que podem aprendre a través d'internet i la utilitat que pot tenir, podran tenir un aprenentatge de millor qualitat. D'altra banda, jo encara no sóc partidària de fer servir els telèfons mòbils a classe almenys al primer cicle, ja que crec que encara no tenen la maduresa suficient per donar-li un bon ús, però sí que a poc a poc l'aniria introduint, ja que es poden treballar activitats i eines molt interessants.

Comentarios

Entradas populares de este blog

PLE + SRL

Quin tipus de professor vull ser?